Kategoriler

Haber Alanya

Eğitimlerine ara verilen özel gereksinimli çocuklarda o sıkıntılar ortaya çıktı

PSİKOLOG BUSE KOL

Pandemi sebebiyle eğitimlerine ara verilen özel çocuklarda birçok davranış problemlerinin ortaya çıktığını söyleyen psikolog Buse Kol, “Eğitime ara vermek bu çocuklar üzerinde daha yıkıcı neticelere sebep olur” dedi.

Korona virüs (Kovid-19) önlemleri kapsamında eğitime verilen ara özel gereksinimi çocukları olumsuz yönde etkilediğine dikkat çeken uzmanlar ailelere uyarılarda bulundu. Atlantis Psikolojik ve Danışmanlık Merkezi danışmanlarından Psikolog Buse Kol, korona virüs sebebiyle evlerine kapanmak zorunda kalan çocukların davranış bozukluklarının arttığını söyledi. Aldıkları eğitimlerle sosyal becerileri gelişen ve davranış problemlerini yenerek sosyalleşen özel gereksinimli çocukların, eğitimlerine ara verilen süreçte çeşitli problemler yaşamaya başladıklarını ifade eden Kol, günlük rutinini kaybederek endişeli bir sürece giren özel gereksinimli çocuklarda hırçınlaşma, uyku problemi gibi birçok problemin gözlemlendiğini belirtti. Kol, büyük yıkımlar yaşayabilecek olan çocukların ailelerin psikologlara başvurmaları gerektiğini ifade etti.

“Eğitime ara vermek bu çocuklar üzerinde daha yıkıcı neticelere sebep olur”

Eğitim alamayan özel çocuklarda ortaya çıkan problemlerden bahseden Kol, “Covid-19 ve bununla birlikte ortaya çıkan pandemi süreci bütün dünyayı olumsuz etkilediği gibi çocuklar üzerinde de olumsuz etkiler oluşturmuştur. Özellikle düzenli eğitim alması gereken özel gereksinimli çocuklar düşünüldüğünde pandemi sürecinde eğitime ara vermek bu çocuklar üzerinde daha yıkıcı sonuçlara neden olur. Akademik olarak nitelendirilen büyük çocuklarda bu süreçte sosyal becerilerde zayıflamalar gözlemlenebilir. Bununla birlikte rutinlerinin bozulması sebebiyle yeme davranışında bozukluklar, uyku problemleri, anlamlandırılamayan ağrılar gibi fizyolojik ihtiyaçlarını karşılamada problemler yaşarlar. Okul öncesi olarak adlandırılan küçük çocuklar da ise evin içerisinde sınırlı alanda bulunmaları sebebiyle uyaransız kaldıklarında öfke nöbetleri, reddetmeler, dokunmama veya dokundurtmama gibi davranış problemleri oluşur. Enerjilerini doğru bir şekilde atamayan çocuklar davranış problemleri geliştirmektedir” dedi.

"Davranış problemlerinde artışlar gözlenir”

Süreçte kaygı duygusu yaşayan çocukların çeşitli davranış problemlerinin ortaya çıktığını ifade eden Kol, “Psikolojik olarak değerlendirdiğimizde ise, çocuklarda bu süreçte yoğun kaygı artışı, depresyonun getirdiği hareketsizlik sonucunda bir şey yapmama isteği veya her şeyi reddetme davranışı, dikkat sürecinde dağılmalar ve odaklanma sorunları, öfke nöbetlerinde artış, vurma, ısırma, tükürme gibi davranış problemlerinde artışlar gözlenir. Evin içerisinde sınırlı alan ve sınırlı kişilerle kurulan iletişim sonucunda özel çocuklarda duygu ve düşüncelerini aktarmada kopuklar ve bunun sonucunda ekolali yani anlamsız tekrarlar ve takıntılar oluşabilir. Özel çocuklar bu süreci anlamlandırmada zorluk çekerler. Bu nedenle çocuklarda yoğun korku problemleri, sevdiklerini kaybedebilme kaygısı görülür. Pandemi sürecinde özel gereksinimli çocukların ekran bağımlılığının arttığını da gözlemliyoruz. Bunun sonucunda çocuklarda kendi dünyalarına kapanma ve şiddete yönelme görülür. Ekran bağımlılığının getirdiği şiddet yönelimi ve öfke nöbetleri ile baş edebilmek için süreç sonrasında psikolojik destek almaları özel çocukların ruh sağlığı gelişimi açısından gereklidir” diye konuştu.

“Eğitimlerine ara verilen özel çocuklar büyük problemler yaşayacaklardır”

“Çocukların bu süreçte yaşadıkları problemler tüm aile bireylerinin psikolojisini etkiler” ifadelerine yer veren Kol, Hırçınlaşarak öfke nöbetleri yaşayan çocuklar kardeşleriyle yoğun problemler yaşayarak aralarındaki bağı zedelediği için bu anlaşmazlık ve kargaşa anne ve baba arasındaki iletişimi de zedeler. Dolayısıyla bu psikolojik yıpranma eşler arasındaki ilişkiyi de olumsuz etkiler. Çocuğun mutluluğu ve sağlıklı gelişimi ailenin mutluluğu ile doğrudan ilişkili olduğu düşünüldüğünde sağlıklı bir çocuk için anne ve babalar da ihtiyaç halinde psikologlarla görüşmelidir. Özel gereksinimli çocuklar uzun bir ara sonrasında yukarıda belirtilen nedenlerden dolayı büyük sorunlar yaşayacaklardır. Bunu önlemek için özel çocukların okula verdikleri arayı çok uzun tutmamaları, pandemi sürecinde önemlerini almış olan kurumlarda eğitimlerine devam etmeleri gelişimleri açısından oldukça önemlidir” şeklinde konuştu.

Yorumlar

Daha Fazla Haber
Gündem
32 Kez Görüntülendi.
Özçelik'ten kaçak yıkım eleştirilerine yanıt
Güncel
14 Kez Görüntülendi.
Emniyet park ve metruk binalarda uygulama yaptı
Asayiş
13 Kez Görüntülendi.
Alanya’da 2 kilo 663 gram uyuşturucu ve 483 sentetik hap ele geçirildi
Spor
16 Kez Görüntülendi.
Dünya şampiyonundan Alanyaspor’a sürpriz ziyaret 
Asayiş
11 Kez Görüntülendi.
Alanya’da sürücülere rekor ceza
Genel
36 Kez Görüntülendi.
Alanya Belediyesi'nde bazı isimlerin görev yerleri değişti
Belediye
27 Kez Görüntülendi.
Alanya Belediyesi’nden Gazipaşa Tarım Fuarı çıkarması 
Alanya
22 Kez Görüntülendi.
ALTSO Başkanı Eray Erdem esnafı ziyaret etti
Gündem
25 Kez Görüntülendi.
Şehidimiz son yolculuğuna uğurlandı
Çevre
18 Kez Görüntülendi.
Yılın ilk çöp kategorize çalışması yapıldı