Yazar

dytgizemagac@gmail.com

6 makale bulunmakatadır

GERÇEKTEN AÇ MISINIZ?

Fiziksel açıdan aç olduğunuz için mi yiyorsunuz, yoksa içinde bulunduğunuz duygusal durumdan ötürü mü?

21:18 - 23 Ekim 2016

+A

-A

Fiziksel açıdan aç olduğunuz için mi yiyorsunuz, yoksa içinde bulunduğunuz duygusal durumdan ötürü mü?

Fiziksel açlık ve duygusal açlık olmak üzere iki tür açlık vardır. Fizyolojik açlık dediğimiz gerçekten karnı aç olup vücudun enerji ihtiyacı için duyulan gerçek açlıktır. Bazı durumlarda ise, örneğin yemek yedikten 5-10 dakika sonra, aç olmadığımız halde kendimizi bir şeyler yer durumda buluruz. Bunun nedeni duygusal yemedir. Duygusal açlık ise aslında vücudun değil, beynin açlığıdır. Yani özellikle stres, aşırı üzüntü, öfke, yalnızlık duygusu, günlük hayatın getirdiği güçlükler nedeniyle negatif duyguların tetiklemesiyle oluşan duygusal açlık, yemek yemeyi tetikler bu da şişmanlığın bir sebebi olabilmektedir.

Duygusal açlık ani gelir. Birinci dakikada besinle ilgili hiçbir düşünce yokken, bir sonraki dakika ciddi bir açlık hissedilir. Fiziksel açlık ise aşamalıdır. Mide guruldar, yavaş yavaş artan işaretlerle yemek yeme zamanının geldiği sinyalini verir. Duygusal yemede açlık hissi çikolata, pasta, hamburger gibi tek bir yiyeceğe karşı gelişir. Böyle bir şeye ihtiyaç olmadığı halde, bu ve benzer besinleri yeme gereksinimi hissedilir. Fiziksel açlıkta ise yiyecek seçimleri esnektir, kişi alternatiflere açıktır.

DUYGUSAL AÇLIKLA NASIL BAŞA ÇIKARIZ ?

1.Durun ve Düşünün: Eğer çok ani bastıran bir açlık hissi söz konusu ise bu duygusal açlıktır ve böyle zamanlarda kişinin durup düşünmesi, acaba ben gerçekten aç mıyım diye kendine sorması gerekir. Mutfağa yönelmemek için dışarıya yürüyüşe çıkmak gibi kendinize başka uğraşlar bulmanız size açlık hissini unutturacaktır.

2.Yaşam Tarzınızı Değiştirin: Düzenli uyku saatleri, egzersiz yapmak, yeterli ve dengeli beslenmek gibi alışkanlıklar iştah kontrolünü sağlamaya yardımcı olacaktır. Sinirlendiğinizde veya stres anında kendinizi dışarı atın. Mutfaktan ve buzdolabından uzaklaşın. Öfkenizi yemekle değil sporla kontrol altına almaya çalışın. Dışarıda yürüyüş yapmak, bisiklete binmek veya koşmak sakinleşmenizi sağlayacaktır.

3.Sağlıklı Besinlere Yönelin. Duygusal açlığın yarattığı olumsuz besin seçiminin sağlıklı olması için, ara öğünlerin yeterli olmasını sağlayın. Güne su içerek başlamanız ve posa oranı yüksek sebze ve meyve çeşitlerini (glisemik indeksi düşük) tercih etmeniz duygusal açlık nedeni ile artan yeme isteğinizi azaltır. Buzdolabınızda sizi kaçamağa sürükleyebilecek besinler barındırmayın. Tarçın kan şekerinizi dengelediğinden sizi biraz daha sakinleştirecektir. Çayınıza veya suyunuza tarçın ekleyebilirsiniz.

Duygusal açıdan TOK günler geçirmeniz dileğiyle J DİYETİSYEN

Gizem Sultan AĞAÇ

Facebook'ta paylaş butonu
Print

YORUMLAR

Facebook Yorumları
YORUM YAZ
1000

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

ÖNE ÇIKANLAR

ANKET

Yeni Web Sitemizi Beğendiniz Mi?

ARŞİV

Hava, 10 Aralık
Alanya’deki Hava Durumu
+12

Yük.: +15° Düş.: -7°

Nem: 35%

Rüzgar: SSW - 4 KPH

                     E-GAZETE